Zou mediteren niet kalmerend moeten zijn?

Afgelopen week was ik op een 5daagse meditatie retraite. Veel mensen vragen me als ik op retraite ben geweest of ik weer uitgerust en bijgetankt ben daarna. "Ja en nee", is dan mijn antwoord.

Een meditatie retraite is in essentie namelijk niet gericht op relaxt en ontspannen worden. Een ontspanningsmeditatie aan het eind van een yogales (de eindontspanning) heeft dit bijvoorbeeld wel als doel. Bij mediteren gaat het in essentie over iets anders.

Ik kan niet mediteren!

Helaas merk ik vaak dat veel mensen daarom denken dat ze niet kunnen mediteren.
Omdat ze niet rustig of ontspannen worden lijkt het niet te lukken. Omdat ze zoveel gedachten hebben. Dat het denken niet stopt. Omdat ze er dus niet kalm van worden.

Door de manier waarop meditatie afgebeeld wordt, lijkt het een hele serene, kalme en rustige bezigheid. Alsof iemand die op een meditatie kussen gaat zitten ineens bevrijd wordt van alle dagelijkse beslommeringen, zorgen, gedachten en emoties.

De realiteit is echter anders

En het mooie is… wanneer je meer gedachten lijkt te hebben als je gaat mediteren, is dat juist een goed teken. Ja echt. De essentie van meditatie is namelijk bewustzijn. Je (meer) bewust worden van wat er speelt.

Stel dat je leven in een ladekast zit. De meeste laatjes zijn best opgeruimd. Maar er zijn altijd een of meerdere rommel-laatje. Iedereen kent ze wel en heeft ze in huis. Van die laatjes waar je alles in dropt waar je even geen plekje voor weet. Laatje open, ding erin, laatje dicht. Zolang het laatje dicht is, is het ook uit het zicht. Vaak weet je niet eens meer wat er in dat laatje ligt…

Mediteren kan voelen alsof je dat laatje open trekt en in een keer omkiepert.

Out of sight, out of mind

Wat er dan uit dat laatje valt is niet het probleem. Het zijn slechts spulletjes die daar voor je liggen. Ze waren er al die tijd al. Alleen kon je ze niet zien, omdat het laatje dicht was. Out of sight, out of mind, toch?!

Hoe we naar de spullen kijken, is waar we in de problemen komen.

Meditatie gaat namelijk over
er naar kijken. Je bewust worden van al die rommeltjes. Als de la dicht blijft lijkt het alsof al die spullen er niet zijn. Kiep je de la om dat vraag je je af waar al die spullen vandaan komen. Net waren ze er nog niet en nu liggen ze hier ineens.

Oftewel... "Ik heb ineens zoveel gedachten als ik ga mediteren."

Zien wat er in de la lag geeft inzichten

En dit is dus de eerste stap! De inhoudt van het laatje zien. Want alleen als je het ziet, kun je besluiten wat je ermee wilt doen.

Sommige spullen kun je direct ordenen… de pennen hop bij elkaar in en etuitje. Maar al die kabeltjes die in elkaar verstrengeld zijn, ook die horen er bij. Het kost misschien tijd om ze los van elkaar te kunnen zien. Wil je het ontwarren of kun je gewoon eerst alleen kijken? En zie je dan de knoop of kun je zien dat het allemaal losse kabeltjes zijn?

Kijken naar en zien hoe we kijken is waar het om gaat. Je
bewust zijn.
Hoe we oordelen over en ons mee laten sleuren door de gedachten die we hebben.
De sensaties die je in het lichaam voelt.
De emoties die je hebt enz.

Wil je vaker mediteren?

Als je wilt gaan mediteren, doe het dan iedere dag een of meerdere hele korte periodes. Maak het laatje open en kijk er alleen even in. Je hoeft niet direct op te ruimen. Je hoeft alleen maar even te spieken. Paar minuutjes. Zodat je niet overweldigd raakt. Zodat het geen frustratie oplevert. 5 of 10 minuten is vaak prima. Je traint jezelf in kijken naar en je bewust zijn van wat er is. Door die korte momenten raak je meer bekent met de werking van de mind.

Kun je de afzonderlijke spullen zien zonder alleen naar de knoop te kijken en daardoor ontmoedigd te raken? Kun je zien dat het slechts gedachten zijn die langs komen zonder te denken dat je er iets mee moet?

Je kunt om yoga & meditatie langzaam een onderdeel te laten worden van je dagelijkse leven, meedoen aan de online & live yogalessen van De Online Yogaschool.

Op maandag en vrijdag zachte & toegankelijke yogalessen voor iedereen die leeft met een chronische aandoening en/of vermoeidheid.

Iedere donderdag meer actieve lessen gericht op het opbouwen van kracht & mobiliteit.