Ik kan niet mediteren!

Ik kan niet mediteren!

Ik kan niet stilzitten.

Mijn gedachten razen maar door.

Ik zal je meteen uit een droom halen.

Niemand vindt stilzitten direct comfortabel.

Wat zeg ik… op een bepaalde manier blijft het zelfs oncomfortabel op sommige vlakken.

Liever luisteren?

Maar de enige manier om te leren stilzitten is door stil te zitten.

Er zijn geen trucs

Er is geen omweg

Er zijn geen shortcuts

Ik zal eerlijk zijn… Ik heb nog steeds en haat-liefdes verhouding met stilzitten.

Als ik eenmaal zit is het oké. Maar die weg naar dat kussen toe… Ehhhh nou daar ligt dus de grootste uitdaging voor mij.

Er zijn altijd redenen om het niet te doen.

De simpelste: Ik doe het strakjes, vanmiddag, vanavond voor ik ga slapen.

Een goed excuus: Ik heb het nu te druk want ik moet iets voor mijn bedrijf/baan/partner/kinderen doen nu. Vul de persoon of het ding maar in.

Wanneer je wilt leren mediteren, zul je moeten gaan zitten en niet steeds ervoor weglopen. Je wilt het doen, maar je wilt het niet aangaan wat er zichtbaar is. Namelijk die blèrende innerlijke stem, die gedachten die maar door en door en door gaan.

We zijn getraind om productief te zijn.

Door te gaan. Dingen te regelen, fixen en zogenaamd te kunnen controleren. En dan ga je stilzitten en besef je dat je je eigen mind ofwel geest niet kunt controleren. Niets zo frustrerend dan dat natuurlijk. Dat je geen invloed lijkt te hebben op op je eigen innerlijke processen.

Mediteren gaat niet over geen gedachten meer hebben.

Het gaat eigenlijk over de ruimte tussen de gedachten. Het proces van denken en gedachten hebben observeren.

Je brengt je aandacht naar een object zoals de adem. Observeert die beweging in je lichaam. Je ziet de gedachten opkomen. En je keert weer terug naar de adem. Kun je zacht en vriendelijk terugkeren?

Je leert stilzitten dus door stil te zitten.

Dit is wat neuroplasticiteit is:

Dit is de capaciteit van ons brein om iets nieuws te leren. Het vermogen van het brein om zichzelf aan te passen en te herstellen.

Als je niet leert om stil te zitten wordt je uiteraard beter en beter om van het een naar het andere te hoppen.

Ik heb me er al heel vaak over verbaasd dat we tegen onze kinderen zeggen dat ze stil moeten zitten en op moeten letten. Stil zitten en je concentreren. Maar dat we onze kinderen niet leren hoe dit moet. Welke tools ze daarvoor kunnen gebruiken. Dat is raar.

Laat ik mezelf als voorbeeld nemen. Ik ben 49 jaar en mediteer nu bewust een jaar 10. Dat betekent dat ik die andere 39 jaar van mijn leven niet gemediteerd heb. Althans niet op een bewuste manier met behulp van methodes die ik leerde van mijn leraren.

Dat betekent dat ik 39 jaar mezelf getraind heb om niet stil te zitten. Stilzitten is een vaardigheid. En als je constant door gaat en bezig bent is stilzitten oncomfortabel. Als je het niet oefent zal het ook altijd oncomfortabel blijven.

Mediteren leer je door het te doen

Zoals gezegd heb ook ik een haat-liefde verhouding met mediteren. Ik vind het makkelijker als ik het samen met anderen kan doen dan alleen. Daarom ga ik al jaren meerdere keren per jaar op retraite. Daarom luister ik naar meditaties van leraren die me door een meditatie leiden via een audio. Dat doe ik naast dat ik ook zonder hulp stil ga zitten. En dat wisselt per periode. Ik kies wel consistent voor bepaalde methodes, om mezelf niet te verwarren en ook en een kill eigen te maken.

Het heen en weer hoppen tussen verschillende methodes is net zo onrustig als het hen en weer hoppen tussen de ene en de volgende gedachte.

Een goede ingang om te kunnen mediteren of te verstillen is door eerst in beweging te komen. Yoga is daarvoor en prachtig hulpmiddel. Doordat je mindful oftewel aandachtig in beweging bent, word je mind al wat kalmer. Het in beweging zijn helpt om wat ruimte te creëren tussen de ene en de volgende gedachte.

Je hersenen veranderen letterlijk door meditatie.

Net als je de spieren in je lijf kunt trainen, veranderen door te mediteren, door neuroplasticiteit, ook je hersenen. Delen van je hersenen gaan anders functioneren dan bij de gemiddelde mens. Dat is door wetenschappelijk onderzoek aangetoond.

Maar dit komt niemand aanwaaien. Dat vraagt uren en uren oefening. En de oefening zit hem in het aanschouwen van de processen in ons, in onze mind, al die gedachten.

Zelfs 10 minuten per dag veranderen hoe je dingen in het dagelijks leven doet. Het maakt echt een verschil.

En wil je je daarin oefenen… in mijn lessen is altijd aandacht voor mindfulle aandacht, korte momenten van meditatie en ontspanningsmeditaties. Een zachte benadering van korte oefenmomenten. Die je als je zou willen daarna een stuk eenvoudiger kunt uitbouwen met langere momenten van stilzitten.

Of beluister hier nu een van de gratis meditaties