Hoe vind je een passende yogales?

Hoe kom je nou te weten of een yogaschool lessen aanbied die aansluiten bij jou?

Allereerst is het goed om vooraf zelf eens na te denken over wat jij uit een yogales wilt halen.

Wil je bijvoorbeeld vooral ontspannen of juist werken aan mobiliteit?

Vind je persoonlijke aandacht belangrijk of ben je liever een beetje anoniem en op de achtergrond?

Wil je een les waarin wat actiever bewogen wordt of juist heel rustig of zelfs bijna niet… een meer meditatieve les bijvoorbeeld.

Ook is het goed om na te denken over hoe ver je wilt reizen voor een les. Wil je dat überhaupt wel?

Een groot voordeel van online yoga is bijvoorbeeld dat je niet de deur uit hoeft. Vijf minuten voor de les klap je je laptop open of start je je computer op en hop je stapt de les in. En na de les zit je vijf minuutjes later met thee op de bank.

Wil je offline lessen volgen, wat is dan je maximale reisafstand?

En wil je in een studio les volgen omdat je het belangrijk vindt om bv samen met anderen te zijn.

Vind je het dan oké om met 20 mensen in een ruimte te zijn of heb je liever een kleine groep?

Vind je persoonlijke aandacht belangrijk?

Wil je een luxe omgeving of is een zaaltje in een buurtcentrum prima voor jou.

De keuze is enorm... dus denk na over wat jij fijn en belangrijk vind.

En natuurlijk zou ik het enorm leuk vinden als je bij mij les zou komen volgen. Maar waar het mij om gaat is dat jij een plek vindt die bij jou past. Een vorm van yoga die aansluit bij jou kunt gaan doen. Vandaar deze tips, ik hoop dat ze je op weg helpen.

Beluister deze blog hier

Mond-tot-mond

Ga dan eens op onderzoek uit. Begin eerst eens met rondvragen aan mensen in je omgeving.

Volgen zij misschien al yogalessen en zijn ze daar blij mee?

Je kunt aan je hele directe kring denken van familie en vrienden. Maar ook aan bijvoorbeeld lotgenoten die je regelmatig spreekt.

Of mensen die je vooral online hebt leren kennen in bijvoorbeeld een facebookgroep waarin je zit.

Als zij info geven. Vraag dan even door: Wat voor soort les is het en in welke setting worden die lessen gegeven?

Google is your best friend

Ga dan eens googelen. Gebruik bijvoorbeeld zoektermen als:

• Yoga met chronische vermoeidheid
  • Yoga met chronische aandoening
  • Online yoga met chronische pijn
  • Online yoga bij ziekte

Kies een aantal zoektermen die op jou van toepassing zijn. Kijk eens of er dan vaker een bepaalde school of studio naar boven komt in de zoekresultaten.

Je zult namelijk merken dat als je alleen yoga intypt dat je in een oerwoud aan mogelijkheden belandt. Met yogavormen waarvan ik ook niet weet wat ze dan doen in zo’n les. Yoga en je woonplaats is ook een goede zoekopdracht als je in jouw directe regio een les zoekt.

Laat je vervolgens niet afschrikken door de afbeeldingen

Laat je vervolgens niet afschrikken door de afbeeldingen die je ziet. Want helaas is het beeld dat over yoga naar buiten gebracht wordt nog vrij eenzijdig. Yoga die je op foto’s ziet zijn vooral mensen die zeer flexibel en mobiel zijn. Of bij een zonsondergang op het strand of op een rots zitten. Je ziet ook vooral strakke leggings en sporttopjes met blote buiken.

Ik benoem het even omdat ik me daar persoonlijk niet mee identificeer. Het schrikt mij eerder af dan dat ik denk: Yoga is iets voor iedereen.

Je ziet vaak geen reëel beeld van wat de werkelijkheid is.

Bij zowel mijn online lessen als de lessen die ik in studio’s geef, zie ik heel andere beelden. Mensen zoals jij en ik. Mensen die je ook bij de Appie tegenkomt van alle leeftijden en met allerlei verschillende fysieke kenmerken en mogelijkheden.

Dus laat je daardoor niet ontmoedigen.

Het is nog een lange weg ben ik bang totdat dit beeld over yoga veranderd en het er ook reëler uit gaat zien.

Bekijk dan eens een aantal websites

Spreekt de stijl van de site je aan?

Sluit de manier waarop ze hun yogalessen omschrijven aan bij wat jij zoekt?

Een website zegt vaak al iets over een sfeer. Je krijgt al een bepaald gevoel bij een website.

Zo heb ik heel bewust gekozen voor bepaalde kleuren. Die ik mooi vind. Die je ook in mijn huis ziet. En dus ook in mijn lessen, omdat ik ze in mijn woonkamer geef.

Je eerste indruk hoeft niet leidinggevend te zijn, maar het geeft je wel al veel informatie.

Lees ook wat blogs als die op de site staan.

Bekijk video’s of beluister audio of podcasts als die er zijn.

Proef de sfeer en manier waarop er informatie gegeven wordt.

Neem daar wat tijd voor als je eerste indruk positief was.

Zo ontdek je meer over de benadering van yoga in deze Yogaschool of van een betreffende docent.

Stel extra vragen vóór je je aanmeldt voor een activiteit of kennismakingsles

Vraag voordat je naar een les gaat of de specifieke les geschikt is en de betreffende docent ervaring heeft met lesgeven aan mensen met een chronische aandoening.

Vraag door… waaruit bestaat die ervaring?

Alleen “ja, deze les is voor iedereen” is niet genoeg.

Op heel veel websites staat dit, terwijl de realiteit toch anders is.

Stel daarom, indien voor jou van toepassing, extra vragen zoals:

• Is de les geschikt voor beginners en/of mensen met een fysieke beperking?
  • Word de les door deelnemers over het algemeen als actief of rustig ervaren?
  • Worden er aanpassingen of variaties aangeboden in een les als dit nodig is?
  • Worden er hulpmiddelen zoals een stoel, dekens en kussens gebruikt in de lessen?

En voor offline lessen is misschien ook belangrijk:

• Is het gebouw toegankelijk? Zijn er (hoge) drempels?
  • Kan je met mijn rolstoel/loopfiets/rollator/wandelstok/blindegeleidestok/hulphond deelnemen aan de les?
  • Kun je dichtbij (gratis) parkeren?

Heb je nog meer vragen?

Stuur mij gerust een berichtje.

Ik vertel je graag over mijn werkwijze en denk graag met je mee zodat jij een voor jou passende vorm van yoga kunt gaan beoefenen.