In gesprek met de Hyperventilatiecoach

Vorige week had ik een gesprek met Nicole Smit, zij is de Hyperventilatiecoach.

We kennen elkaar al jaren omdat we allebei online ondernemers zijn. Maar we kunnen ons niet meer herinneren hoe we elkaar nu (online) hebben leren kennen. Maar toen we startte was de 'online-ondernemers-wereld' nog relatief klein in Nederland. Dus zo vreemd is het niet dat we elkaar ooit ontmoette.

Hyperventilatie coach

Nicole begeleid al sinds 2003 mensen met hyperventilatie en stress gerelateerde klachten. In oktober 2020 kwam haar eerste boek uit: "Werkboek Hyperventilatie, Angst en Paniek." Ik heb het boek zelf nog niet gelezen, maar uit de reviews kan ik opmaken dat het veel mensen op weg helpt.

Adem en yoga gaan natuurlijk hand in hand. Hoewel ik geen expert ben op het gebied van yoga bij hyperventilatie, weet ik wel hoe sterk de adem beïnvloed kan worden door vermoeidheid en pijnklachten. Onder andere het syndroom van Tietze veroorzaakte bij mij persoonlijk veel ademhalingsproblemen.

Ik ging met Nicole in gesprek over yoga als je leeft met een chronische aandoening zoals hyperventilatie. Zij maakte daar een podcast aflevering over voor haar Hyperventilatiecoach Podcast. Die kun je hier beluisteren.

Veel plezier met het beluisteren van ons gesprek!

Extra links met meer info rondom dit thema:

• Word je soms onrustig of gespannen als je de adem probeert te volgen tijdens je yogales? Lees dan eens DEZE BLOG over dit onderwerp.