Leven en yoga met het Syndroom van Tietze

In het ReumaMagazine van oktober 2019 werd uitgebreid aandacht besteed aan het Syndroom van Tietze.

Dit is pijnlijke reumatische aandoening waarmee ook ik al een aantal jaren dagelijks rekening moet houden.

Tietze is een zeldzame reumatische aandoening. In Nederland heeft naar schatting 5000 mensen dit syndroom.

Bij Tietze is het kraakbeen dat de ribben aan het borstbeen verbindt ontstoken. De oorzaak is onbekend.

De ziekte geeft scherpe pijn in de borststreek. Ik was zelf in eerste instantie bang dat er iets met mijn hart of longen was. Ik kon namelijk ook moeilijk ademen. Ook kreeg ik zwellingen rond mijn ribben en sleutelbeenderen waardoor zelfs lichte aanraking pijnlijk was.

Helaas is de Tietze bij mij chronisch en moet ik hier altijd rekening mee houden. Gelukkig is het wel redelijk stabiel nu en heb ik, ook bij mijn yogabeoefening, een manier gevonden ermee om te gaan. Maar het blijft oppassen geblazen. Teveel triggeren van het kraakbeen geeft direct ontstekingen.

Het ReumaMagazine vroeg mij of ze me mochten interviewen over mijn ervaringen en yogabeoefening met het Syndroom van Tietze. Super leuk!

Wat zou het mooi zijn als dit artikel anderen die net als ik leven met een chronische ziekte inspireert en motiveert. Om weer meer te gaan leren vertrouwen op hun lichaam. Om tóch met yoga te starten, ook al lijkt het of dat met ziekte en pijnklachten niet mogelijk is.

Want yoga is wel mogelijk én toegankelijk. En niet alleen dat… het kan je enorm ondersteunen en vermoeidheid, pijnklachten en stress en emoties die daarmee gepaard verzachten.