Als de adem volgen je onrustig maakt

In een yogales zul je regelmatig uitgenodigd worden om de adem te volgen. Of om de adem te voelen. Je er bewust van te zijn dat je ademt.

Maar wat nu als je je daardoor onrustig of gespannen gaat voelen? Wat als het ademen zelf bijvoorbeeld moeizaam gaat of zelfs pijnlijk voelt. Is de adem dan nog wel een steunpunt wat goed bruikbaar is?

Ja en nee...

Belangrijk is om te weten dat dit van dag tot dag en zelfs van moment tot moment kan verschillen. Dat dit ook heel persoonlijk is. En dat er andere opties zijn.

Zo was de adem volgen voor mij persoonlijk een hele periode helemaal niet prettig. Door de ontstekingen aan mijn ribben door het syndroom van Tietze was ademen pijnlijk. De adem voelde ook onrustig en gespannen. Dus niet echt een toegankelijke plek voor mij om de aandacht naar toe te brengen als ik bijvoorbeeld probeerde te ontspannen in een yoga beoefening.

Neutraal steunpunt

Een steunpunt, iets wat je observeert, zou 'neutraal' voor jou moeten voelen om ook helpend te kunnen zijn. Wat voor de een werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Dit is heel persoonlijk.

Dus als het volgen van de adem overweldigend voelt, het je gespannen of onrustig maakt... kies dan iets anders om je aandacht op te richten. Ook wanneer de docent zegt dat je de adem kunt volgen, heb je altijd de vrijheid om een ander steunpunt te kiezen. Het gaat er namelijk om dat je altijd een voor jouw neutraal steunpunt achter de hand hebt waar je je aandacht op kunt laten rusten.

Dit betekent niet dat je nooit meer hoeft te proberen hoe het is om de adem te volgen. Wat vandaag niet goed voelt, kan morgen fijn zijn. Dus het opnieuw proberen is een heel goed idee.

Het betekent ook niet dat je opgeeft of iets ontwijkt. Soms is een andere keuze maken precies dat wat nodig is om je beoefening toegankelijk te maken voor jezelf.

3 andere steunpunten

Ik noem hier drie andere mogelijkheden die je kunt toepassen. Probeer ze alle drie eens uit zodat je wanneer jij daar behoefte aan hebt deze opties achter de hand hebt. Ze kunt toepassen en je eigen kunt maken.

Aandacht naar andere sensaties in je lichaam:

Je voeten (of het contact met de ondergrond ervan), zitbotjes op het kussen of de stoel, je handen rustend op de ondergrond of eender welke andere sensatie die voor jou toegankelijk voelt in je lichaam.

Aandacht naar geluiden die je hoort:

Geluiden in de ruimte waar je bent, elders in je huis of van buiten.

Aandacht naar iets wat je ziet:

Schaduw op de muur, kleur van een voorwerp voor je, de boom die je ziet buiten voor het raam, enz.