Starten met yoga, wat vertel je over je chronische aandoening of ziekte?

Als je met yoga begint, is er altijd een onzichtbare drempel. Het is voor veel mensen lastig om alweer uit te moeten leggen welke beperkingen je ervaart. Misschien ervaar jij dit als ook jij een drempel.

Vandaag zal ik je wat extra tips geven over starten met het beoefenen van yoga als je leeft met chronische vermoeidheid of een chronische aandoening waardoor je beperkingen ervaart tijdens het bewegen. Want....

Het gaat om jou. Jij bepaalt wat je wel en niet vertelt.

Na meer dan 11 jaren gewerkt te hebben als yogadocent, weet ik dat het super fijn is als een docent iets meer weet over jou.

Er zijn ook een aantal zaken die minder belangrijk zijn of eigenlijk niet alle of de juiste informatie geeft.

Zelf wil ik deelnemers aan mijn lessen graag verder helpen. Tips kunnen geven die echt afgestemd zijn op jou persoonlijk. Het liefst zoek ik samen een manier waarop de yogabeoefening aansluit bij iedere deelnemer.

Er zijn nu bijvoorbeeld veel mensen in mijn lessen die niet lang kunnen zitten of staan. Om die reden zorg ik dat er in al mijn lessen altijd een liggende variatie is voor bijna alles wat we in een les doen. Dat betekent dat ik een zittende of staande beweging laat zien, maar tegelijkertijd vertel hoe je dit liggend kunt uitvoeren.

Als deelnemers mij niet vertellen dat lang zitten voor hen heel vermoeiend is, dan kan ik er onmogelijk op inspelen.

Door het met mij te delen, kan ik als de docent zorgen dat je nooit het gevoel hebt aan de zijlijn te staan.

Liever luisteren? Deze blog is te beluisteren in deze podcastaflevering.

Mee kunnen doen tijdens een les is waar het om gaat.

Wat je mij of je docent wel of niet vertelt, daarin maak jij uiteindelijk een eigen keuze. Het is tenslotte toch heel persoonlijke informatie.

Sommige dingen wil je ook niet zomaar delen met iemand die je nog niet goed kent. Logisch!

Ik wil je een paar tips geven over hoe je de juiste informatie geeft, zonder dat je je hele hele medische geschiedenis hoeft vertellen.

Overleg met je arts of behandelaar

Voor je start met yogalessen is het goed om langs je (huis)arts of bijvoorbeeld fysiotherapeut te gaan. Het is heel fijn als je dan hele specifieke vragen stelt. Het is goed om te weten wat je in jouw situatie beter niet of juist wel kunt doen.

“Bewegen binnen je mogelijkheden of op geleide van pijn.”, is niet genoeg informatie.

Heel eerlijk, dat zegt eigenlijk niet zoveel in mijn ogen.

Want wat als je al opstaat met pijn.

Moet je dan maar helemaal stoppen met bewegen? Natuurlijk niet.

Als je leeft met pijnklachten dan weet je dat de ene pijn ook niet hetzelfde is als de andere pijn. Leven met chronische pijn betekent ook dat er een soort base-line is van pijn die er altijd is. Je weet waarschijnlijk ook dat tijdens het bewegen wat meer onaangename sensaties voelen niet per definitie leidt tot meer pijnklachten. Een stretch kan bijvoorbeeld wat onaangenaam voelen, maar nadien toch ook verlichting geven in een bepaald gebied. Vandaar dat ik ook zeg dat bewegen op geleide van pijn niet het volledige plaatje is en je zelf graag meer informatie hebt.

Vraag daarom door:

mag je vooroverbuigen, rennen, lang staan of zitten, wandelen, springen, draaien, twisten, krachtsoefeningen doen, moet je inspanning en ontspanning afwisselen, enz.

En als er in je situatie iets verandert, omdat je bijvoorbeeld andere klachten krijgt, kun je dit opnieuw met je behandelaar bespreken. Zo blijft de informatie voor jezelf ook up to date.

Het belangrijkste is dat je zelf zoveel mogelijk informatie hebt over de aandoening of ziekte waarmee jij leeft.

Wat zeg je dan wel tegen je yogadocent?

Een docent kan van buiten echt niet zien wat jij voelt, (niet) kunt of mag doen. En zoals in mijn lessen zie ik je ook nog eens niet.

Ikzelf moet het dus doen met mijn ervaring van jarenlang lesgeven aan mensen met aandoeningen en vermoeidheid. En ik put een belangrijk deel van mijn kennis uit eigen ervaring. Ik heb natuurlijk niet dezelfde klachten die jij ervaart. Maar ik weet wat het betekend om met chronische pijn te leven. Ik weet hoe het voelt als lichaamsdelen of spieren vast zitten of tijdelijk in zeer beperkte mate mogen bewegen. Ik weet ook hoe vermoeidheid voelt. En dan heb ik het over chronische vermoeidheid en niet het "wat moe zijn".

Waar moet jij rekening mee moet houden tijdens je yogabeoefening?

Medische termen en diagnoses zijn maar een deel van het verhaal. Eigenlijk het minst belangrijke deel, want ik ben geen arts en heb nul medische achtergrond. En dat geldt voor bijna alle yogadocenten. Ik moet medische termen echt opzoeken. Alleen de diagnose of medische termen vertelt mij dus niet zoveel.

Jouw persoonlijke ervaring met de betreffende aandoening is veel belangrijker.

Hoe ervaar jij het?

Hoe uit het zich in jouw lichaam?

Wat helpt is als je vertelt over de bewegingen waarbij jij in je dagelijkse leven beperkingen ervaart.

Is armen boven je hoofd brengen lastig?

Kun je niet op de grond zitten?

Word je duizelig als je voorover buigt?

Verzuren je spieren snel als je langer in dezelfde houding bent?

Ben je snel moe of kun je na intensief bewegen een terugslag of flare-up krijgen?

Is lang staan pijnlijk aan je voeten?

Als je me daarover meer vertelt dan zie ik een veel breder plaatje.

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Daarmee is de kans groter dat ik voor jou passende variaties kan aanbieden en met jou mee kan denken. Als je dit benoemd, dan geef je mij als yogadocent tools in handen om jou op weg te helpen. Zodat jij kunt bewegen op een manier die past bij jou.

Eens een online live yogales meedoen?

Meld je dan aan voor een kennismakingsles. Kies de dag en tijd die jou goed uitkomt en ervaar hoe het is om een yogales te doen waarin veel variaties aangeboden worden. Waar je zelf kunt kiezen hoe je meedoet. Gewoon lekker thuis in je eigen huis.

Je kunt je hier aanmelden voor een eerstvolgende online live yogales.