Hoe weet ik dat ik het goed doe bij online yoga?

Deze vraag krijg ik vaker van mensen die mijn online yogalessen willen gaan volgen dan bij offline in een yogastudio. Het is denk ik een van de meest gehoorde twijfels zelfs om wel of niet mee te doen aan een online les.

"Doe ik het zo wel goed tijdens een online yogales?"

Want ja, ik kan jou niet zien als je online een les bij me volgt.
Alleen mijn webcam kan aan. Ik kijk dus ook niet met je mee.

"Kun je wel yoga doen op een fijne manier zonder dat je docent je ziet?"

Als je online yogalessen volgt, ben je inderdaad meer aangewezen op jezelf.
Maar in mijn ogen kun je dit ook als een voordeel zien.

In de nieuwste aflevering van mijn podcast Yoga in Pyjama vertel ik je waarom ik dat zo zie.
Je kunt de podcast hier beluisteren.

Ik stel in deze aflevering ook een aantal vragen die je aan jezelf kunt stellen na je yogabeoefening.
Om zo meer inzichten te krijgen en je beoefening steeds beter op jezelf af te kunnen stemmen.

De vraag die mij het meest op weg heeft geholpen in de afgelopen jaren is:

“Wat uit deze les is mij het meest bijgebleven?”

Dit vertelt je namelijk direct iets meer over wat in positieve zin effect heeft gehad.
Of waar je een uitdaging tegenkwam.

Als je jezelf deze vraag regelmatig stelt, ga je daar een rode draad in zien. Hierdoor krijg je meer inzichten. Zo kun je je beoefening steeds beter laten aansluiten bij wat je nodig hebt. Weet je vaak ook sneller waar bijvoorbeeld fysieke triggers zitten, waardoor je na een les bv meer vermoeidheid of een onaangename sensatie ervaart.

Dit soort vragen kun alleen jij beantwoorden. Oók als je docent je wel ziet, kan een docent dit soort vragen niet voor jou beantwoorden. Dat is onderdeel van het onderzoek wat yoga in mijn ogen zo leuk maakt. Het is uniek voor ieder mens. Uniek dus ook voor jou.

Oh en als je nou jezelf deze vraag na je eerstvolgende yogales stel, of dat nu een les bij mij is of niet, mag je me gerust eens mailen en je inzichten delen. Als je het leuk vindt, dan geef ik je graag wat tips of een reactie hierop. Want he, je hoeft het wiel ook bij online yoga niet alleen uit te vinden.

Ik ben er graag voor je als je vragen hebt of uitdagingen op de mat tegenkomt.

Meer podcast afleveringen beluisteren?

Je vind HIER een overzicht van alle afleveringen die op dit moment online staan voor je.

Veel luisterplezier!