Schuld en schaamte bij meer klachten

Maar wat heb je dan gedaan? Waardoor komt het dan dat je meer klachten ervaart nu?

Deze vraag impliceert iets heel onaangenaams: "Je hebt dit zelf veroorzaakt."
Je zult wel iets gedaan hebben waardoor de klachten nu toegenomen zijn of je een flare up hebt.

Door deze vraag zo te stellen, wordt er nog een extra laagje gelegd bovenop de fysieke pijn die er al is.

Want feit: Er is een leven te leven. Ook als je chronisch ziek bent leef je je leven. En ja, er zullen soms dingen gedaan moeten worden waardoor je over je grens gaat. Net als bij ieder ander is dat wat bij het leven hoort.

"Weet je waardoor het komt?"

Bijzonder onaangenaam vond ik deze vraag altijd als hij me gesteld werd door bijvoorbeeld een fysiotherapeut.

(Ik heb daar overigens nooit iets van gezegd. Had ik misschien wel moeten doen... note to self)

Die vraag gaf me altijd een gevoel van schaamte en schuld. Vaak ging ik dan naar huis met de gedachten:

"Had ik het dan kunnen voorkomen?"

"Wat had ik anders kunnen doen?"

Waarom is die vraag in mijn ogen niet helpend?

In mijn ogen zijn die vragen weinig helpend. En ik zal je uitleggen hoe ik dat zie...

Ten eerste helpt het je NU niet. Dat wat geweest is kun je namelijk niet meer veranderen. Je moet het NU doen met de situatie zoals hij is. Ik kan bedenken: "Wat als en stel je voor dat ik zus of zo had gedaan." Maar dat verandert helemaal niets aan het feit dat je nu deze klachten ervaart.

Daarnaast weet je het echt wel als je iets uitzonderlijks gedaan hebt. Waarschijnlijk calculeer je 'off days' na zoiets net als ik zelfs in. Een dagje shoppen met dochterlief... dan plan ik bijvoorbeeld zeker 3 dagen erna niks extra's. Een verhuizing... tuurlijk geeft dat extra klachten. Daar krijgt iedereen wel een tik van mee.

Welke vraag geeft je wel nieuwe inzichten?

De vraag die ik zelf veel liever stel of hoor is:

"Wat heb je dan nu nodig?"

"Wat helpt jou nu om deze klachten te dragen?"

Voel je het verschil?

Ook yoga beoefenen gaat voor mij over deze vragen. Zodat de klachten die je ervaart niet als een blok aan je been hangen. Je jezelf niet 'door de dag heen sleept'. Maar jezelf steun en support kunt geven. Jezelf kunt geven wat je nodig hebt en de dingen die voor jou belangrijk zijn kunt blijven doen. Doordat je weet wat er gaande is. Het beoefenen van yoga is een hulpmiddel om te leren zonder dat oordeel te zien wat er speelt en wat je voelt.

In checken bij jezelf

Jaren geleden maakte ik via mijn docent kennis met de 'Checking in'. Dit is een eenvoudige stapsgewijze methode die je inzicht geeft in twee dingen:

• Hoe is het nu? In mijn lichaam, hart en mind?
  • Wat heb ik dan nu nodig?

Beluister hier, zo vaak je wilt, deze checking in eens.

Pas hem toe en luister naar de signalen die je bij jezelf opmerkt.

Zodat je zonde schuld of schaamte ruimte en tijd kunt maken voor ondersteuning en support aan jezelf.