Bolster

Een bolster is een prettige ondersteuning tijdens zittende en liggende yogahoudingen, oftewel 'asana'. Het geeft je meer comfort en de support zorgt ervoor dat je binnen je persoonlijke grenzen kunt blijven.

Waarvoor kun je een bolster gebruiken?

• Ter ondersteuning van lichaamsdelen
  • Voor verzachting van de ondergrond
  • Om de grond te verhogen/naar je toe te halen

Er zijn bolsters in verschillende soorten en maten

• Ronde, vierkante en rechthoekige
  • Grote en kleine
  • Dikke en dunnere

Bolsters worden gevuld met onder andere kapok of materiaal met meer gewicht zoals bijvoorbeeld boekweitkaf. Wanneer je een bolster aan wilt schaffen is het zeker de moeite waard om te kijken naar waarvoor je het wilt gebruiken en de fysieke mogelijkheden die jij hebt.

Als het tillen en of verplaatsen van spullen voor jou een uitdaging is, dan is het verstandig te kijken naar het gewicht van een bolster. Een hulpmiddel moet je namelijk helpen tijdens je beoefening en niet belemmeren.

Ieder soort bolster heeft zo zijn eigen voordelen en mogelijkheden

Afhankelijk van waar jij het voor nodig hebt, kies je materiaal en grootte. Bij een eindontspanning, savasana en bij restorative en couch yoga wordt veel gebruik gemaakt van bolsters en/of kussens. Ondersteuning aan het lichaam geven vergroot namelijk de ontspanning van het lichaam.

Zeker in een leven met pijnklachten en ziekte is het belangrijk dat het lichaam voldoende ontspanning krijgt.

Wanneer hulpmiddelen dat proces kunnen versterken of versnellen, is dat mooi meegenomen.

Maar hiervoor kun je ook gewoon gebruiken wat je al in huis hebt. Je hoeft dus zeker geen dure bolster aan te schaffen voor je yogalessen als je dat niet wilt. Een of meerdere kussen kunnen een bolster ook vervangen. En dat werkt prima!

Ik adviseer je dan ook om altijd een bolster óf een aantal kussens bij de hand te hebben tijdens een (online live) yogales.