Online zijn als je chronisch ziek bent

Waarom online zijn een andere betekenis heeft wanneer je leeft met een chronische aandoening.

Het afgelopen jaar werden de online deuren wagenwijd open gezet. Ook van plaatsen die voorheen online nog niet te bezoeken waren.

De wereld was (en hopelijk is en blijft!!) daardoor letterlijk vanaf de bank te bezoeken. Als je leeft met een chronische aandoening kan dit betekenen dat je nu eindelijk dingen hebt kunnen doen die eerder niet toegankelijk voor je waren. Iets wat veel mensen zich denk ik nooit gerealiseerd hebben, is dat het ‘oude normaal’ voor velen veel obstakels bood.

Ineens kon je dat ene museum met die mooie expositie bezoeken. Of je hebt die interessante lezing kunnen bijwonen. Of dat je arts online spreken ineens wél mogelijk bleek te zijn. En dat was en is een verademing als erop uit trekken en de deur uit gaan niet zo vanzelfsprekend is.

Voor mij was het 5 jaar geleden al duidelijk dat online mijn yogalessen aanbieden noodzaak was. Om zo yoga toegankelijker te maken en bij mensen ‘in de huiskamer te stappen’. Dat heeft de drempel om te starten met yoga voor velen veel lager gemaakt.

En ook voor mezelf zag ik kansen. De yoga teacher training bij Heart & Bones Yoga die ik de afgelopen 7 maanden deed, had ik niet kunnen doen als het niet online was. Omdat ook ik niet zomaar op reis kan gaan om in Canada een opleiding te doen.

Kansen zien

Veel mensen zagen dit jaar ineens kansen en mogelijkheden. Zo ook Janet en Talitha die een online magazine lanceerden speciaal voor mensen met een chronische aandoening.

Met hun magazine willen ze, net als ik, een bijdrage leveren aan een inclusievere maatschappij. Super leuk dat ze mij interviewden voor een van de eerste artikelen op hun website...

Natuurlijk over online yoga.

Je leest het hier op de website van Thriving Magazine.

Er staan trouwens nog veel meer leuke artikelen op Thriving Magazine.

Neem eens een kijkje. Lekker online, dus je hoeft er de deur niet voor uit.