Variatie aanbrengen in beweging

Van nature zijn we gewoonte dieren. We hebben heel erg ons ritme en manieren waarop we iets doen. Onze dagelijkse bezigheden bepalen voor een groot deel hoe we bewegen… en ook hoe we niet bewegen.

Afhankelijk van je dagelijkse activiteiten beweegt je lichaam op bepaalde manieren. Dat betekent automatisch dat je lijf daarin ook super goed wordt. Je kunt veel handelingen zonder erover na te denken doen.

Maar wat gebeurt er als je dat wat je doet zo nu en dan net even anders doet. Wat zijn de voordelen van variatie aanbrengen in de manier waarop je beweegt?

In de nieuwe aflevering van de podcast Yoga in Pyjama vertel ik je meer over variatie in beweging.

Iets wat we bij een yogabeoefening ook graag toepassen.

Je kunt de podcast hier beluisteren of lees hieronder verder:

Wanneer je vaak hetzelfde doet op precies dezelfde manier gaat dit goed totdat het niet meer goed gaat. Iets steeds op een bepaalde manier doen, zorgt namelijk ook voor bewegingspatronen. En sommigen daarvan zijn op een gegeven moment niet meer zo helpend. Blessures of overbelasting kunnen dan op de loer liggen.

Zeker wanneer je leeft met een chronische aandoeningen is je bewuster worden van jouw manieren van bewegen heel waardevol zijn. Je wilt je lichaam toch zo goed mogelijk ondersteunen.

Je lijf ‘voeden’

Bewegen zorgt ervoor dat je alle cellen in je lichaam voedt. Als je op veel verschillende manieren beweegt, voedt je veel verschillende lichaamsdelen. Je lichaam net op een andere manier aanspreken maakt dat lichaamsdelen ook weer net anders moeten samenwerken.

Ook je brein is dol op die variatie. Het wordt letterlijk blij van nieuwe dingen en houdt ervan om iets nieuws te leren. Verschillende gebieden in je hersenen werken samen om jou de bewegingen te kunnen laten maken die je maakt. Onderzoek heeft aangetoond dat beweging een positief effect heeft op de hersencellen en voor betere communicatie tussen hersencellen zorgt.

De bonus van net anders bewegen

Omdat dat wat je anders doet nieuw is, kun je het minder op routine doen. Dit zorgt ervoor dat je meer aandacht hebt, oftewel mindful bent, voor wat je doet en hoe je beweegt. Dit versterkt de verbinding tussen je geest en je lichaam. Dit is een van de aspecten waaraan we bij een yoga beoefening veel aandacht besteden. Het is een kwaliteit die, zeker als je leeft met een chronische aandoening, zeer goed van pas kan komen.

Meer voeling hebben met je lichaam, zorgt er voor dat je je lijf beter kent. Daardoor zul je ook beter kunnen luisteren naar de signalen die je lichaam afgeeft en er adequater op kunnen reageren.

Maar hoe doe je dat dan?

Gelukkig is je lichaam heel intelligent. Is het je wel eens opgevallen dat je lijf jou heel vaak stuurt? Denk eens aan een avondje series kijken op de bank. Kleine kans dat jij die hele avond op dezelfde manier blijft zitten. Misschien heb je het niet eens in de gaten hoe vaak je van houding veranderd op zo’n avond. Soms kleine en soms grotere veranderingen.

Je lijf geeft dus voortdurend diverse signalen af. Zegt eigenlijk: “Oké ik raak gespannen hier. Beweeg alsjeblief even.” En dat doe jij dan, al dan niet onbewust.

Wat nu als je vaker ook bewust beweegt en daarin variatie aanbrengt. Dan zul je je gewrichten, spieren en andere delen van je lichaam net anders belasten. Je geeft je lijf net dat beetje extra. Zo kan er, zoals een van mijn yogadocenten vaak zegt, een ‘cellulair dansfeestje’ ontstaan in je lijf.

Een aantal praktische beweegtips

Juist het vaker bewegen gedurende je dag is enorm effectief. Omdat dit veel haalbaarder voelen. Waardoor je het waarschijnlijk ook vaker zult doen. Zeker als actiever bewegen voor jou niet vanzelfsprekend is, geef je je lichaam op deze manier de broodnodige variatie. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn.

In de podcast deel ik nog een aantal hele eenvoudige beweegtips. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Beluister hier op Spotify de podcast voor wat eerste ideeën. Maar wees vooral zelf ook creatief... onderzoek en experimenteer hoe je vandaag net even anders kunt bewegen.