Je bent je eigen ontspanningscoach

De adem heb je altijd bij je. 24 uur per dag. Hoe de adem beweegt en hoe jij de adem ervaart, kan veel vertellen over wat er gaande is in je lichaam, emoties en/of gedachten. Het kan als het ware als een spiegel zijn, wanneer je je adem wat beter leert kennen. Maar je adem is ook een hulpmiddel dat je aan iets heel belangrijks herinnert.

Zoals je nu hier zit, ligt of staat en dit leest… merk eens op waar jij je adem nu voelt. Probeer niet te sturen. Merk het alleen maar op. Is de adem voor jou vooral te voelen in de borstkas, flanken of buik? Of merk je dat je de adem vooral opmerkt bij de ingang van je neus?

Het een is niet beter dan het andere, maar het vertelt wel iets. Ben je bijvoorbeeld net snel de trap op gelopen, dan zal je adem waarschijnlijk in je borstkas voelbaar zijn. Word je wakker van een dutje op de bank, dan zit de adem misschien meer in je buik. Ben je geëmotioneerd, ook dan voelt de adem afhankelijk van een bepaalde emotie anders aan.

Je adem past zich dus aan de omstandigheden aan. Heb je verder geen verstoorde ademhaling, dan helpt de adem je op deze manier om zo optimaal mogelijk te functioneren.

In deze aflevering van de Yoga in Pyjama Podcast vertel ik je meer

over een minder belichte kant van de adem.