Meer bereiken door minder te doen bij chronische vermoeidheid

Door minder te doen, kun je soms een groter effect bereiken. Ook bij yoga is dat het geval. Zeker wanneer je leeft met chronische vermoeidheid.

Je hebt namelijk al maar een beperkte hoeveelheid energie. Die wil je dan ook niet kwijtraken aan allerlei randvoorwaarden.

Graag deel ik 4 tips met je die je kunnen helpen om energie te besparen. Zodat er voldoende energie overblijft voor dat wat je wilt doen: yoga beoefenen.

Liever luisteren? Dat kan hier...

Less is more

Iets wat je vast al vaker gehoord hebt, maar zeker ook van toepassing is als je leeft met chronische vermoeidheid en yoga wilt beoefenen.

Er zijn een aantal dingen waar je aan kunt denken en een aantal stappen die je kunt nemen om ervoor te zorgen dat je yoga kunt beoefenen en niet heel veel energie verliest aan allerlei rand-voorwaarden.

Thuis yoga beoefenen

Zo kan thuis yoga beoefenen ervoor zorgen dat je een heleboel minder prikkels te verwerken krijgt.

• De reis van huis naar de yogastudio en terug kan al belastend voor je zijn. Of in elk geval energie kosten. Iets wat weggenomen wordt wanneer je thuis yoga doet.

• Thuis yoga doen zorgt er ook voor dat je niet omringt wordt door een heleboel prikkels die je in een studio wel hebt. Denk alleen al aan de andere deelnemers in de ruimte, misschien geur, muziek of net te weinig spullen om comfortabel te kunnen zitten en liggen tijdens de les.

In checken voor je start

Peil voor je start je energiepeil. Zo kun je beter afstemmen op wat nodig is.
Zo is kunnen kiezen of je de oefeningen staand, zittend of liggend mee wilt doen.

Dit is echt een voordeel van yogalessen die afgestemd zijn op mensen die leven met chronische vermoeidheid. In dat soort lessen worden variaties aangeboden voor staande en zittende houdingen. Zodat jij op dagen met weinig energie bijvoorbeeld liggend mee kunt doen. Jouw energielevel staat centraal.

Zo krijg je niet steeds het gevoel dat je "weer niet mee kunt doen". Dit is een veel gehoord probleem waar mensen bij yoga vaak tegenaan lopen, als er binnen een les niet genoeg variaties aangeboden worden.

Voldoende ondersteuning

Zorg altijd voor voldoende kussens en dekens. Als je die bij de hand hebt, verlies je tijdens je beoefening minder energie. Je lijf voldoende ondersteunen geeft bewegingsruimte.

• Zo verlies je geen energie aan ongemak in het zitten of liggen.
  • Zo hou je energie over voor de bewegingen of oefeningen die je wilt doen.

Pauzeer tussendoor

Doe wanneer een oefening in een les meerdere keren herhaalt wordt niet alle herhalingen mee. Wanneer een beweging bijvoorbeeld drie keer herhaalt wordt kun je:

• Doe de eerste keer mee. Pauzeer bij de tweede herhaling en volg je adem of observeer de reactie in je lichaam. En doe de derde herhaling weer mee.
  • Of doe de eerste twee keer mee en pauzeer de derde keer.
  • Je zou ook maar 1x iedere beweging mee te doen... 1x kijken, 1x meedoen, 1x navoelen wat. het effect is.

Zo stem je hoeveel je beweegt af op je energiepeil en neem je voldoende tijd om je bewust te zijn van de ervan reactie op je lichaam. Bewuste aandacht, oftewel mindful zijn, staat dan centraal. Een kwaliteit waarvan we in mijn ogen allemaal wel wat meer kunnen gebruiken.