Waarom ik mijn fysieke beperkingen niet meer ontken

De grootst fout die ik maakte, was dat ik heel lang yoga deed op een manier alsof ik geen fysieke beperkingen had. Alsof ik niet dagelijks dealde met aanhoudende pijnklachten. Alsof de symptomen die bij de aandoeningen die ik heb horen niet aanwezig waren.

Ik denk dat ik wilde bewijzen aan mezelf dat ik nog steeds yoga kon beoefenen zoals ik altijd gedaan had. Alsof yoga de klachten en beperkingen misschien zelfs zou kunnen laten verdwijnen. Als ik maar bleef doen wat ik altijd deed, zou het misschien weer worden zoals het ooit was…

Ziek zijn

Ziek zijn maakt dat je de manier waarop je naar je lichaam kijkt moet veranderen. En niet alleen de kijk op je lichaam, maar ook op hoe je in beweging bent. En daarmee uiteraard ook de manier waarop je yoga beoefent.

Dat begint met het jezelf toestaan om de signalen die je lijf geeft te respecteren. Een ziek lichaam is anders dan een gezond lichaam. Het duurt langer voordat een blessure genezen is. Overstretchen zorgt voor spierpijn die soms dagen aanhoudt of zelfs een flare-up oplevert.

Wat voelt lekker?

Er kan iets veranderen als je je focust op wat lekker voelt. De houdingen zo te doen dat je mét je lichaam kunt zijn. Niet langer tegen je lichaam in gaan. Stopt met houdingen doen zoals je denkt dat ze eruit moeten zien. Oefeningen zo doen dat je lichaam uitademt als het ware.

“Ah, ja, dat voelt fijn!”

Hoe dan wel?

Voeg meer ontspanning en relaxatie toe.

Meer meditatie en mindtraining. Volg wat je adem doet.

Maar vooral… benader het bewegingen zacht, zodat je de signalen van je lichaam nog kunt horen.

Wat er gaande is in je lichaam, verandert je yoga beoefening. Probeer niet gehecht te zijn aan de vorm. Zie je beoefening als een positieve ervaring die je jezelf geeft.

Wat je fijn vindt of waarvan je kunt genieten veranderd. Omdat symptomen, fysieke beperkingen en je energielevel van dag tot dag kunnen verschillen. Wat je wilt of kunt doen, zul je door de loop van je leven daarom moeten aanpassen.

Fijn dat yoga zo flexibel is! Het beweegt gewoon met jou mee.

Deze blog liever luisteren?

In de Podcast Yoga in Pyjama komen veel onderwerpen over yoga beoefening als je leeft met een chronische aandoening en chronisch vermoeidheidssyndroom aan bod. Iedere woensdag komt er een nieuwe aflevering online.

Deze blog kun je ook hier beluisteren: