Zou jij als enige in je yogales zittend meedoen?

Laat me je een verhaal vertellen over een vrouw die al jaren yogales bij mij volgt.

Het is een Hatha yogales waarbij we zowel zittend, als staand en liggend yogahoudingen doen op de yogamat. Een groep met mensen van verschillende leeftijden en verschillende fysieke mogelijkheden. Maar toch… ze hebben allemaal de mogelijkheid om te staan.

En dan komt er een dag dat de arts je vertelt dat je je benen niet te lang meer mag belasten. Voor hoelang weten ze niet, maar dat kan wel even duren.

De vraag was, betekent dit ook geen yoga?

Ze kwam naar me toe met dit verhaal. En ik zei, als het oké voelt voor jou dan pakken we er twee stoelen bij. Een voor jou en een voor mij. Ik weet dat het kan, zullen we het proberen?

Ze zei ja.

Ze kwam wekelijks mijn les binnen en deed haar beoefening zittend. Samen vonden we een weg om yoga te beoefenen binnen haar mogelijkheden binnen haar vaste groep. En weet je wat… ik ben ervan overtuigd dat die periode leerzaam was voor iedereen in de ruimte. Het maakte zichtbaar hoeveel mogelijkheden er zijn om aan een yogales mee te doen.

Ken jij ook dat stemmetje in je hoofd?

Oh nu moeten ze moeite voor mij doen. Al die mensen in de ruimte kijken nu naar mij omdat ik het anders doe. Ze zullen nu wel denken dat...

De vraag die we onszelf misschien zouden moeten stellen is:

Is de noodzaak om op een stoel te zitten een reden om je te laten weerhouden van het doen van dat waar jij blij van wordt?

Dat wat jij fijn vindt om te doen?

Begin je maar niet aan yoga of stop je ermee omdat je een stoel nodig hebt?

Een Nederlander zit gemiddeld zo'n 8 uur per dag. Zo vreemd is zitten op een stoel dus niet ?

Wil je het (weer) eens uitproberen hoe dat is... yoga zittend op een stoel? Neem dan deel aan een  gratis proefles Online LIVE Yoga zodat je dit kunt ervaren. Op vrijdag om 11 uur zijn de stoel yogalessen die je via livestream in je eigen huis kunt meedoen.

Ik hoop je snel eens op de digitale yogamat te ontmoeten!