Wat de serie Fame te maken heeft met meditatie

Een ultiem gevoel van vrijheid kreeg ik vroeger van de serie ✨ Fame ✨

Vandaag dacht ook ik na over 'vrijheid' in de breedste zin van het woord. Als kind droomde ik over 'later als ik groot ben'. En dan zag ik mezelf op het podium staan. Als beroemd actrice uiteraard. Ik wist al heel vroeg dat ik naar de toneelschool wilde.

En op mijn 18e gebeurde dat ook! Ik werd aangenomen op de toneelschool en verhuisde naar de grote stad. Ik leefde nu zelf dat leven van die personages uit de serie.

Daar stond ik dan. Met knikkende knieën en misselijk van de spanning, omdat ik voor de hele klas moest spelen. Het voelde veel minder vrij dan ik me had voorgesteld. Onzekerheid speelde me parten.

Wat had ik op die momenten graag aan de andere kant gestaan. Op de regisseursstoel gezeten. Zodat ik zelf meer de controle had over wat ik moest doen. De regie hebben over de personages, mijn handelingen en de dialoog.

Waarom vertel ik je dit?

Nog altijd heb ik soms het gevoel dat ik op dat podium sta. Alleen speelt de voorstelling zich nu in mijn hoofd af. Hele monologen worden door mijn brein opgelepeld. Soms zijn er zelfs dialogen met verschillende personages.

Misschien herken je dat wel?

Men noemt dit ook wel de 'monkey mind'. Het oeverloze geklets in je brein waar geen einde aan lijkt te komen. Van de hak op de tak. Het gaat maar door en de regisseur (jij!) lijkt weinig invloed te hebben.

Als acteur wil je aanwijzingen van de regisseur. Dat geeft je wat houvast binnen die vrijheden van het spel. Hij bepaalt de kaders waarbinnen je acteert.

Ook je geest, je monkey mind heeft soms behoefte aan kaders. Het vraagt wat training en oefening. Je gedachten stoppen kan niet. Maar je kunt wel meer ruimte ervaren. Iets minder heen en weer geslingerd worden door je gedachten. Iets meer vrijheid ervaren in je eigen mind.

De regisseur zijn van je eigen brein.