Waar kijk je naar? En hoe kijk je?

over sensaties zien en ervaren

Als je leeft met een chronische ziekte die ook pijnklachten geeft, ben je heel erg bekend met die duidelijke, grove of luide sensaties. Dat zijn vaak sensaties die alles kunnen overschreeuwen. De aangename, lichte, subtiele of zachte sensaties zijn soms een stuk lastiger te localiseren.

In sommige delen van je lichaam zijn sensaties makkelijk te voelen. Andere delen lijken de deur gesloten te houden zodat je geen gevoel krijgt van wat zich er echt afspeelt.

Wanneer je je volledige aandacht voor langere tijd in een deel van je lichaam brengt, dan komt dat deel vaak 'meer tot leven'. Je krijgt meer zicht op wat er gaande is.

Je zou het als volgt kunnen zien...

Als je 130 km/pu op de snelweg rijdt, dan zie je bijna niet dat er bloemen in het gras staan. De berm of het grasveld dat je ziet, is vooral groen.

Wanneer je in diezelfde berm of dat grasveld stil gaat staan en kijkt, zul je heel iets anders zien. Verschillende kleuren groen... gras, maar ook klaver en steeltjes van bloemen. En ook andere kleuren van de bloemetjes zoals madeliefjes, klaver of een verdwaalde klaproos of korenbloem.

Door te stoppen en je blik met meer focus te richten, zie je meer.

Dat is waar het in je yoga en/of mindfulness beoefening ook om draait.

Je leert bewuster waar te nemen wat er werkelijk afspeelt. Welke sensaties er in het lichaam zijn en hoe je erop reageert. Plus dat je ook ervaart dat je een keuze hebt waar je je aandacht op richt of hoe je erop reageert.

En dat oefenen kan zijn vruchten afwerpen op termijn.

Het kan helpen wanneer je veel pijn ervaart om je mind even te laten rusten in een gebied in je lijf wat neutraal of aangenaam voelt. Zodat je letterlijk en figuurlijk even op adem kunt komen. Minder in de greep bent van de pijnklachten of onaangename sensaties die je waarneemt.

Zoals met alles vraagt dit oefening en geduld.

Dit is zo'n fijne tool om je eigen te maken. We krijgen namelijk allemaal wel te maken met pijnklachten.

Al is het maar bij een behandeling in de tandartsstoel. Pijn is (helaas) onvermijdelijk in een menselijk leven.

Maar dat wil niet zeggen dat we er altijd onder hoeven te lijden.