In beweging blijven tijdens de herfst en winter

Ben jij net als ik ook aan het cocoonen?

Veel binnen zodat je lijf minder last heeft van de kou en het vochtige weer? Ik weet als geen ander hoe de herfst je op de bank laat belanden. Maar de bekende valkuil van te weinig bewegen ligt dan meteen op de loer.

Zal ik eens eerlijk iets over mezelf opbiechten… Ik ben van nature niet zo’n sportief type. Ik heb echt helemaal niets met sport. Snap niks van competitie. Heb teamsporten en sportscholen altijd vermeden als ik kon. Bijkomend probleem is dat sporten nu voor mij ook niet haalbaar is. En wandelen in de regen…. Nou ehhh nee liever niet.

Ik wil mezelf niet lui noemen, maar ik ben zeker niet sportief hahaha.

Toen ik de diagnose fibromyalgie kreeg, zei mijn arts dat ik echt in beweging moest blijven.
Dat was en is in de herfst en winter best een behoorlijke uitdaging.

Nu heb ik voor mezelf een situatie gecreëerd waarin ik iedere dag beweeg…

Ik geef bijna dagelijks yogalessen. En ook thuis doe ik vooral tussendoor even lekker een oefening waar ik behoefte aan heb.

Op die manier help ik mijn niet zo sportieve zelf om tóch te doen wat goed voor me is.

Zo werkt dat dus voor ons mensen… als de omstandigheden ‘niet optimaal’ zijn, dan doen we iets liever niet.

Ook al weten we rationeel wel dat iets echt goed voor ons is.

De kunst is daarom om het jezelf makkelijker te maken.

Ervoor zorgen dat bewegen laagdrempelig en toegankelijk voor je is.

Dat je meteen in actie kunt komen als je voelt dat je wilt bewegen.

Zodat je niet eerst de deur uit hoeft of van alles moet regelen.

Nou wil het toeval dat de Online Yogaschool met 1 druk op de knop te bezoeken is.

Lekker laagdrempelig dus. Precies de bedoeling ook...

We hebben allemaal een helpend handje nodig om die ideale omstandigheden te creëren. Zodat je ook deze herfst en winter in beweging blijft. Hoe je dat wil vormgeven is natuurlijk helemaal aan jou. Ik ga ervan uit dat als je dit leest je interesse in yoga hebt. Dat yoga een vorm van bewegen is die bij je past of die je in elk geval wilt onderzoeken.

Stel jezelf dan eens de vraag: Wat heb ik écht nodig?

Ben je van nature iemand die zichzelf weet te motiveren?

Regelmatig, ook in deze koudere maanden, binnen de mogelijkheden in beweging is?

Of heb je (als je eerlijk bent) net als ik wel een stok achter de deur nodig?

Wanneer je dat weet, dan kun je jezelf geven wat je nodig hebt: Een volledig zelfstandige beoefening of op vaste tijdstippen in de week met een vaste club leuke mensen.

Kies wat bij jou past, maar probeer te voorkomen dat je in die bekende valkuil trapt.