Diepe Rust

In sommige periodes is de vermoeidheid waar je "aan gewend bent" anders dan anders. Of wellicht meer nadrukkelijk aanwezig dan anders.

Het vraagt misschien ook van je dat je meer rust moet nemen.

Waar ik het in mijn lessen ook regelmatig over heb is dat bewust rust nemen en ontspannen belangrijk is. Dit is namelijk een ander soort rusten, met een ander effect op ons lichaam, dan slapen.

Is rusten een uitdaging?

Misschien merk jij dit net als ik ook, dat het soms best een uitdaging is om écht tijd vrij te maken voor jezelf. Om echt te kiezen voor die bewuste rust.

Vaak zitten we of liggen we heerlijk en denken we dat we rust nemen. Maar je zou je eens af moeten vragen of op je telefoon scrollen door social media, reageren op berichtjes en mails of zelfs een boek lezen echt rust nemen is.

Het lijkt heel relaxed. Van buiten ziet het er ook heel ontspannen uit. Maar je brein is bij dit soort activiteiten nog wel heel actief.

Dus ook al ervaar je deze activiteiten misschien als ontspannend, dat wil niet altijd zeggen dat het ook rust oplevert.

Bewust ontspannen

Bij bewust genomen rust gebeurd er namelijk iets bijzonders. Hormonen in je lijf en je zenuwstelsel krijgen de kans om een hernieuwde balans te vinden. Om te kalmeren of te settelen. Zodat je lijf, en brein, weer wat gereguleerd wordt.

Geleide ontspanningsoefening

In deze aflevering van de Yoga in Pyjama podcast neem ik je mee in een geleide ontspanning.

Zet je telefoon op stil.

Ga in een comfortabele houding liggen of zitten.

En druk op play

Geniet van de welverdiende rust!