Muziek tijdens een yogales?

“Andere yogadocenten gebruiken vaak muziek in de yogales. Waarom doe jij dat niet Astrid?”

Deze vraag krijg ik regelmatig. Ik ben daar jaren geleden mee gestopt om een aantal redenen.

Stilte geeft rust

De belangrijkste is dat stilte zoveel op kan leveren. Hoeveel uur per dag is er stilte om je heen?

Geen muziek, gepraat, geluid van een apparaat?

Heel weinig.

Je hebt stilte nodig om echt tot rust te komen.

Afleiding

Muziek in een yogales zorgt voor afleiding. Dat is waarom sommigen muziek luisteren juist ook fijn vinden.

Je kunt je aandacht echt even op iets buiten jezelf richten.

Maar laat yoga er nu juist over gaan om daar wél mee bezig te zijn.

We willen juist de aandacht naar binnen, naar onszelf brengen.

Muziek triggert je emoties

Niks mis mee als je daar zelf voor kiest. Je even lekker onderdompelen in muziek.

Maar in een yogales kun je de muziek niet zelf uitkiezen.

Lig je dus misschien wel 10 minuten te luisteren naar muziek die je op je zenuwen werkt.

Er is altijd wel iemand die een bepaalde soort muziek niet prettig vind.

Te veel prikkels

En als laatste… wanneer je leeft met chronische vermoeidheid is iedere prikkel er een.

Een les volgen geeft al een heleboel prikkels. Je wilt nu juist niet extra's toevoegen.

Om zoveel mogelijk profijt te hebben van je yogales is het dus fijn om geen onnodige input te krijgen.

Kan je energie lekker gaan naar je yogabeoefening.

Misschien denk je nu wel… oh gelukkig, online yogalessen zonder muziek!
Precies wat ik zoek. Doe dan eens mee met een les om te ervaren hoe een Online LIVE Stoel- of Couch yogales voor jou is.