Is stoelyoga nog steeds yoga?

Uiteraard weet je mijn antwoord al, als je mij al wat langer volgt. Of als je meedoet aan mijn stoelyoga lessen. Maar soms heb je gewoon wat aanmoediging nodig om door te zetten. Om je eigen pad te kunnen blijven volgen. Om niet op te geven of om tóch te starten ondanks dat je denkt dat je niet voldoet aan ‘de norm’.

Blijft het yoga als het er anders uitziet?

Ja. Het is nog steeds yoga als het er ‘anders’ uitziet.

Als je zittend op een stoel yoga beoefend, dan is het nog steeds yoga.
Wanneer je liggend in je bed yoga oefeningen doet, dan is het nog steeds yoga.
Ook als je een deel van een traditionele yogareeks veranderd, omdat het dan beter aanvoelt voor jouw lichaam… je raadt het al… dan is het nog steeds yoga.

Wat is de definitie van yoga? Een collega van me schreef:

“There is no such thing as the yoga police. You get to define what a yoga practice looks like for you.”

ofwel:

“Er is niet zo iets als een yoga politie. Jij kunt bepalen hoe een yoga beoefening er voor jou uitziet.”

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Asana - yogahoudingen

Asana is het sanskriet woord voor yogahouding of yogaoefening.

Een Asana is in feite een vorm waarin je het lichaam bewust plaatst.

Asana's kun je zowel staand, zittend als liggend uitvoeren. Iedere asana heeft een andere uitwerking op het lichaam. Er zijn enorm veel asana's. En van deze asana's zijn er ook nog eens een oneindige hoeveelheid variaties. Dat maakt dit aspect van de yogabeoefening ook zo toegankelijk voor iedereen.

Er zijn altijd opties en mogelijkheden om je asana beoefening aan jouw mogelijkheden aan te passen.

Daarom wordt er ook wel gezegd:

"Als je kunt ademen, dan kun je yoga beoefenen."

Enkele voordelen van het beoefenen van asana's wanneer je leeft met chronische pijn, ziekte en/of vermoeidheid:

• Verminderen van een te hoge spierspanning
  • Ervaren van het verschil tussen aanspanning en ontspanning
  • Ontwikkelen van evenwicht
  • Vergoten van spierkracht
  • Meer flexibiliteit ontwikkelen
  • Betere coördinatie
  • Meer ruimte voor en ontspanning bij het ademen
  • Groter uithoudingsvermogen
  • Betere doorbloeding van de spieren