Is online niet heel anders dan in een studio?

Vaak krijg ik de vraag of online yogalessen volgen niet een hele andere ervaring is dan les volgen in een studio.

En het is natuurlijk anders. Er zijn twee hele belangrijke verschillen:

* De yogadocent ziet jou niet

* Jij ziet geen andere deelnemers

Dat betekent dat je grotendeels aangewezen bent op jezelf. Persoonlijk vind ik dat een groot voordeel van online yoga. De bevestiging of je iets 'goed' doet, krijg je niet van buitenaf. Niet doordat een docent meekijkt en niet door je te spiegelen aan anderen.

Het vertrouwen komt daardoor uit jezelf.
Precies ook waar het vertrouwen vandaan moet komen.

Dat dit niet altijd een eenvoudig proces is, kan ik beamen. Ik doe op dit moment een 300uurse online Modern Yoga teacher training. En veel yoga lessen in die training zijn fysiek op dit moment behoorlijk pittig (en soms onmogelijk) voor mij. Ik moet dan dus soms besluiten oefeningen niet te doen of ze ter plekke zelf aanpassen aan mijn eigen mogelijkheden.

En dat roept vragen op. Dat maakt me zelfs onzeker soms. Want hoe moet ik dat wat ik fysiek nu niet kan me eigen maken? Dat wat ik in de afgelopen 10 jaar geleerd heb en nu doorgeef voelt bekend. Maar dit is soms echt nieuw terrein. Zoveel nieuwe (hele waardevolle!) oefeningen en benaderingen.
Super leuk, maar eerlijk gezegd soms ook: "whaaaa, waar ben ik aan begonnen?".

Dat betekent dat ik, jij, dat wij aangewezen zijn op onszelf.
Yoga gaat over zelf-onderzoek. De weg naar binnen maken. Jezelf bevragen. Maar vooral ook de antwoorden vinden bij jezelf.

We krijgen en maken de tijd om het 'in beweging zijn op onze eigen manier' te ontdekken. Dat versterkt je persoonlijke keuzevrijheid. Doordat we geen externe bevestiging (of ontkenning) krijgen, kan dit soms een uitdaging zijn. Een next level oefening in zelf-acceptatie en zelf-vertrouwen.

Bonus:

Wat we ons eigen maken in dit proces, door onze beoefening, vindt ook zijn weg naar je dagelijkse leven.

Vaardigheden die niet alleen helpend zijn voor die momenten op de mat dus, maar juist en vooral daarbuiten.

Practice

Wanneer je een yogales gevolgd hebt, een oefening of meditatie gedaan hebt, stel jezelf dan zo nu en dan eens deze vragen:

Hoe heb ik het ervaren en waarom of waardoor voelt dit zo?

Het voelt ..... (fijn/niet fijn, ontspannend, rustgevend, vermoeiend, energie-gevend) omdat of doordat ....

Wat uit deze beoefening is me het meest bijgebleven en waarom?

(een specifiek moment, een bepaalde oefening, iets wat er gezegd werd, een gedachte of gevoel dat ik heb ervaren)

Deze vragen kunnen een hulpmiddel zijn in je zelf-onderzoek.

Enjoy!