Er verandert niks!

Als je yoga beoefent en na 2 maanden denkt: "Er verandert niks!"

Je volgt al twee maanden trouw iedere yogales. Maar de twijfels slaan toe:

"Is yoga wel iets voor mij? Ik voel namelijk weinig verandering."

De vragen die ik je dan zou willen stellen zijn:

"Wat waren je verwachtingen? Wat had je gehoopt dat er zou gebeuren?"

Hoop en verwachtingen

Je hoop en de verwachtingen die je hebt, zijn sowieso legitiem.

Maar ze zijn vaak ook de bron van twijfels en/of onvrede over en bepaalde situatie.

Want laten we eerlijk zijn. Het loopt zelden precies zoals we willen of gedacht hadden.

Minder klachten

Laten we zeggen dat je hoopte om minder klachten te ervaren.

Minder pijnklachten of minder vermoeidheid.

Hoewel ik me die hoop maar al te goed kan voorstellen, is deze niet heel realistisch.

Waarschijnlijk heb je al allerlei behandelingen ondergaan om minder klachten te ervaren. Wat al die behandelingen niet konden veranderen, zullen 8 ttot 14 uurtjes yoga ook niet ongedaan maken.

"Kan ik dan niets hopen of verwachten?"

Om teleurstellingen te voorkomen, ben ik graag eerlijk.

Het beoefenen van yoga is een lange termijn strategie. Twee maanden is te kort om blijvende effecten te ervaren.

Yoga doet op de lange termijn iets voor je welbevinden.

Natuurlijk zul je ook in een yogales direct veranderingen ervaren. Maar de kracht zit in de herhaling.

Tanden poetsen

Je twijfelt net als ik waarschijnlijk niet aan het nut van je tanden poetsen.

Terwijl je misschien ook maar 20 minuutjes na het poetsen het directe effect voelt.

Je weet dat dagelijks poetsen je tanden gezond houdt.

Zo ook met yoga.

De effecten zijn niet direct groots en meeslepend.

Maar wel zichtbaar als je terugkijkt na een aantal jaren of voelbaar als je stopt.

Je 95-jarige zelf

Als je op je 95ste in een appel bijt, dan weet je waarom je heel je leven dagelijks je tanden hebt gepoetst.

Voor yoga geldt hetzelfde.

Kijk dus naar de lange termijn.

voeten op de grond voelen
03 jul., 2023
Soms is het eerste en enige wat je kunt doen om jezelf te ondersteunen letterlijk de grond onder je (voeten) voelen. Als hulpmiddel om niet in een emotie of gedachtestroom gevangen te raken.