Beginnersmind

"Ja maar, ik ben gewend om het anders te doen."

"Wat als je het nu toch op deze manier doet?"

Nieuwsgierig zijn is een mindset die veel voor je kan veranderen. Benieuwd zijn naar nieuwe opties en mogelijkheden. De uitdaging aangaan om variaties te proberen.

"Ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik het nu zo probeer."

Deze mindset stimuleert je brein om iets nieuws te leren. Dit noemen we ook wel de Beginners-Mind.

Wat we proberen te doen is iets met een frisse, open blik te benaderen. Zelfs als iets anders gaat dan we gewend zijn.

Of misschien wel juist als het anders gaat dan we gewend zijn.

Nieuwsgierigheid is de sleutel tot verandering. Het helpt je om gewoontes en bewegingspatronen van het slot te halen. Juist door regelmatig te variëren tijdens je yoga beoefening.

Ben je gewent om een yogahouding of beweging anders te doen dan je nu aangereikt krijgt?

Dat roept misschien wat weerstand in je op 😅. Maar wat als je het tóch probeert?

"Ik weet wat er nu moet gebeuren!"

Dit doet het tegenovergestelde. Wat we ook doen, het loopt 9 van de 10 keer anders dan je verwacht.

Vaak is het dan een teleurstelling omdat dingen eigenlijk zelden gaan zoals ze eerder al eens gegaan zijn.

Zo is het ook met yogahoudingen en bewegingen. Zoals je iets vandaag doet, hoeft het volgende week niet te gaan.

Wat als je je vandaag energiek voelt en aan een bewegingsreeks begint. Maar volgende week stap je op je yogamatje na een nacht waarin je heel slecht geslapen hebt.

Dezelfde reeks yoga oefeningen kan iedere keer dat je hem doet totaal anders aanvoelen.

En dus ook om een andere benadering vragen.

Probeer daarom eens iedere keer dat je op de mat stapt dat wat je doet te benaderen alsof het de eerste keer is dat je het doet.

Ben nieuwsgierig en ontdek wat dit je brengt.