Does it spark joy? Simpeler en ontspannen leven

Vandaag een heel persoonlijk verhaal. Ik werd tijdens de zomervakantie geïnterviewd voor het Veronica Magazine. Over klein wonen ofwel leven in een ‘Tiny House’. Na een erg leuk gesprek met de journalist kwam er ook nog een fotograaf bij me langs. In deze blog deel ik iets meer over waarom ik een jaar geleden verhuisde naar een kleine woning. Een belangrijke keuze die mij veel gebracht heeft.

Ik verhuisde met mijn dochter van een huis van ruim 110m2 met grote tuin naar mijn huidige kleine huisje uit 1923.

Waarom verhuis je van een mooie grote eengezinswoning naar een ’Tiny House’?

Waarom wil een mens kleiner gaan wonen? Naar een huis zonder tuin? Alleen een bankje voor het huis als buitenverblijf…

Ik wilde simpeler en meer ontspannen kunnen leven. Minder het gevoel hebben ‘slaaf’ te zijn van mijn eigen huis en tuin. Ik wilde niet langer leven met het gevoel dat ik het allemaal niet kon bijbenen. Het schoonhouden van het huis en opruimen van spullen, het onderhouden van de tuin en voortuin. Ik had altijd het gevoel dat het me niet lukte.

Als je leeft met een chronische ziekte of aandoening vraagt werken veel energie. Ik doe wat ik doe met enorm veel plezier, maar er bleef daarnaast weinig energie over. Ik heb een eigen bedrijf en ben kostwinner. Dat restje energie wat over was ging vervolgens jarenlang naar mijn huis en de tuin. Maar waarom koos ik daarvoor dan?

Mijn voornemen was en is om simpeler en meer ontspannen te leven.

Ik wil me niet meer mee laten sleuren in de ‘ratrace’ waarin we met z’n allen beland zijn. Dat kan anders. En om niet met een burn out thuis te komen zitten, moest het ook anders. Ik hoor je denken… een yogadocent met een burn-out?! Ja, mentaal ging het nog prima… maar mijn lichaam had het heel zwaar. Naast de symptomen en klachten van de aandoening die ik heb, waren de tekenen van een fysieke burn-out volop aanwezig. Mijn lichaam kreeg steeds meer klachten. Ik raakte steeds meer uitgeput.

En toen deed de kans voor woningruil zich voor.

Super leuk huisje, maar ook echt piepklein! Wilde ik dat?

Nadat ik de praktische bezwaren voor mezelf had weggewerkt, gingen we het traject in voor woningruil.

Dat betekende ‘ontspullen’! Ik moest enorm veel weg doen. Kringloop, de stort en marktplaats waren maandenlang mijn ‘grote vrienden’.

Bijna al mijn spullen paste bij mijn verhuizing uiteindelijk in een kleine vrachtwagen. “Er had nog veel meer in gekund”, zei mijn oom die de auto vakkundig had ingeladen. Toen op Netflix de serie van Marie Kondo verscheen, heb ik de reeks afleveringen al opruimend bekeken. Met Marie Kondo’s woorden “Does it sprak Joy?” deed ik toen ik er eenmaal woonde namelijk een tweede ronde ‘ontspullen’. Want wat bleek was dat er nog steeds heel veel spullen vooral in de weg lagen en niet gebruikt werden.

Uit onderzoek blijkt dat veel spullen hebben ongelukkig kan maken. Psychologen bijvoorbeeld toonden met hormoonmetingen aan dat rommel stress veroorzaakt. Je moet iets met de spullen: gebruiken, opruimen, onderhouden. Dat kost allemaal tijd en energie.

“Does it sprak Joy?”

Daar zou het wat mij betreft om mogen draaien.

Word jij gelukkig van de dingen waar jij je tijd aan geeft?

Kosten de dingen die je doet je energie of is het wederkerig?

Krijg je er op een bepaalde manier ook energie van als je die dingen doet?

Simpeler en meer ontspannen leven.

Meer tijd dus voor al die dingen die me energie geven.

Minder of weinig tijd meer naar zaken die me uitputten.

Als iets je uit kan putten, is het wel het gevoel dat je niet aan je eigen verwachtingen kunt voldoen. Dat je altijd achter de feiten aanloopt. Dat met wat je ook doet het nooit goed genoeg is.

Yoga en meditatie leren je om de signalen die je lichaam je geeft te zien. Om tijd te maken voor de gevoelens die er zijn. Om te ontdekken hoe de mind werkt. Het leert je om dichter bij jezelf te komen. Dat te doen en jezelf te geven wat nodig is. En dat is voor iedereen anders. Mijn keuzes hierin zijn mijn keuzes omdat ze bij mij passen.

Eenvoudig? Nee.

Lastig om keuzes te maken? Ja.

Moeilijk om met de veranderingen en eventuele tegenslagen die daarbij horen om te gaan? Ja.

Het eerste 3/4 jaar was namelijk loodzwaar. Lekkages, verbouwingen en vele vele vakmensen die mijn huis kwamen repareren. Slecht onderhoud door de woningbouw in de afgelopen jaren zo bleek… Maar dat is een ander verhaal.

De grote vraag is… Does it spark joy now?

Oh YES!!!

Ik besteed mijn energie nu meer aan ervaringen. Aan dingen doen die mijn leven rijker maken.

Simpeler leven en meer ontspannen.

Laat me eens weten… welke keuzes maak jij zodat je vreugde en ontspanning in jouw leven ervaart?