De gemiddelde mens

Op heel veel plaatsen proberen we niet gemiddeld te zijn, maar juist onze persoonlijke kwaliteiten en kenmerken zichtbaar te laten zijn. Behalve als we dan yoga gaan beoefenen. Dan verandert er iets lijkt wel.

Het blijkt best lastig om bijvoorbeeld aan een aangepaste les mee te gaan doen. Of om je docent te vertellen over de fysieke uitdagingen die jij ervaart. We willen het liefst gewoon meedoen met de groep. Liever niet onze yogabeoefening anders doen dan de anderen. Ineens willen we "de gemiddelde mens" zijn. Maar is dat wel nodig?

Lees verder of luister je liever?

Beluister dan hier aflevering 2 van de podcast 'Yoga in Pyjama'

Wat doet iemand bij het solliciteren?

Als iemand gaat solliciteren probeert diegene zich te onderscheiden van alle anderen die deze baan ook willen. De persoonlijke kwaliteiten en specifieke kenmerken zet iemand op de voorgrond. Vol in de spotlights.

Ook in de brief en CV probeert iemand als uniek mens naar voren te springen. Iemand wil opvallen.

In de yogales

En wat doen we dan als we gaan bewegen in een yogales?

Gek genoeg wil je dan ineens gelijk zijn aan iedereen. Wil je de houdingen en bewegingen doen zoals iedereen het doet. Wringen we ons lijf in bochten zelfs om dat te bereiken.

Maar of je nu een gezond lichaam hebt of leeft met fysieke beperkingen... voor iedereen geldt hetzelfde. Ieders lichaam is anders gebouwd. Ik vind op manier A bewegen fijn en jij op manier B. Dat is helemaal oké.

Ik ben niet zoals jij en jij niet zoals ik. We zijn beide ook niet hetzelfde als alle andere mensen die meedoen aan een les. Ieders lichaam is uniek.

Dat betekent dat alle yogahoudingen en bewegingen die jou aangeboden worden in een les door jou anders worden uitgevoerd dan door mij. Op een manier die voor jouw lichaam klopt. Die past bij jou.

Geen competitie

Het mooie is dat we bij yoga in essentie geen competitie kennen. Ik snap dat je soms een ander gevoel krijgt trouwens. Maar de yogahoudingen zijn zo ontworpen dat ze aan kunnen sluiten bij iedereen persoonlijk. Omdat er oneindig veel variaties en opties denkbaar zijn. Werkelijk alles is aanpasbaar aan ieder uniek mens.

Voor alles wat jij al eens op beeld of in een video voorbij hebt zien komen zijn minimaal 10 variaties te bedenken. En daarbij komt ook nog eens dat je niet alle hoeft te doen. Ook dat is een persoonlijke keuze.

Maar ik durf wel te zeggen dat er zoveel variaties zijn als er mensen zijn. Want zoals ik al zei... ieder mens is uniek. Dus iedereen zal iets toch net even anders doen. En nogmaals: dit is de bedoeling!

Dus ben niet die 'gemiddelde mens'.

Maar ga samen met je yogadocent op zoek naar de variatie die past en klopt voor jou.